Cijfers en weetjes

 
Wat zegt de nationale leiding over media op kamp? Stimuleren ze het gebruik of raden ze het eerder af? Mediaraven nam poolshoogte.
 
  • Chirojeugd Vlaanderen heeft een eigen kamp-app. ‘Op Bivak!’ brengt de leiding rechtstreeks in contact met de hoofdzetel in geval van nood. Al 700 leiders downloadden de app.
     
  • Kazou vraagt hun animatoren om tijdens het kamp een groepsfoto te posten op Facebook.
     
  • FOS Open Scouting stimuleert de leiding om filmpjes te maken op kamp. Na de zomer monteren ze een mega-aftermovie van alle kampen.
     
  • Krunsj (het vroegere Jeugdtip) laat de animatoren foto’s posten op hun Instagram. Jep, alle leiding krijgt toegang tot het officiële account van de organisatie!
     
  • Scouts en Gidsen Vlaanderen doet iedere zomer een kampentour. Ze fotograferen ingenieuze sjorconstructies en verspreiden de foto’s via sociale media.
     
  • FOS Open Scouting stuurt ieder jaar een professionele fotograaf naar een kamp. Die zorgt voor beeldmateriaal voor hun publicaties.
     
  • Jeugdverenigingen hebben vaak (nog) geen nationale richtlijnen. Behalve Kazou, JNM en Krunsj. Op Kazoukamp is gsm-gebruik toegestaan vanaf 12 jaar, bij JNM is dat vanaf 16 jaar. Krunsj doet het zonder concrete leeftijd.

 

Opvallende cijfers

 
Mediaraven heeft in 2015 een vragenlijst verspreid onder de groepsverantwoordelijken van Vlaamse jeugdverenigingen. 262 verantwoordelijken hebben de enquête ingevuld. 100 daarvan gaan op kamp met een kamporganisatie, de anderen geven leiding in een jeugdbeweging. De vragen die we stelden, polsten naar de situatie bij de 14- tot 16-jarigen.
 
  • 14% van de groepen in Vlaanderen heeft geen afspraken over media.
     
  • Als er wel afspraken zijn, dan zijn die in 60% van de gevallen uitgeschreven.
     
  • Een opmerkelijk verschil: op 95% van de kampen van kamporganisaties (zoals Kazou en Krunsj) zijn gsm’s toegelaten. Jeugdbewegingen zijn strikter. Bij hen is een gsm maar op 48% van de kampen welkom.
     
  • Is een gsm toegestaan? Dan is de kans erg groot (96%) dat die enkel op afgesproken tijdstippen bovengehaald mag worden.
     
  • Tijdens 75% van de kampen communiceert de leiding in naam van de groep over het kamp.
     
  • Met kop en schouders het populairste medium voor communicatie vanop kamp is Facebook (97%), gevolgd door een website (36%) en sms’jes (17%). Het aandeel van Instagram (9%) en Twitter (8%) is eerder klein.
     
  • De kampcommunicatie is in alle gevallen naar ouders gericht. Soms wordt er ook aan de oud-leiding (35%) en leden die niet mee zijn op kamp (30%) gedacht.
     
  • Een fototoestel van de leiding is op maar liefst 94% van de kampen aanwezig. Vaak is er ook een geluidsinstallatie (83%), laptop (74%) en een beamer (40%).
     
  • De brief is nog lang niet afgeschreven. Vanop 88% van de kampen vertrekken nog brieven naar familie en vrienden.